Goleniów
Króla Władysława Jagiełły 12
LOGOPEDA
mgr Jolanta Olobry
Zadania logopedy:
CELE:
Forma i plan zajęć:
Zajęcia prowadzone są w zespołach dwu i trzyosobowych w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia danej wady lub zaburzenia. Dla każdego dziecka opracowany jest plan terapii logopedycznej.
Czas trwania zajęć:
Czas trwania terapii oraz jej efektywność zależy od rodzaju i stopnia zaburzenia mowy, budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, sprawności intelektualnej dziecka, a przede wszystkim od współpracy z rodzicami (konieczne są systematyczne, codzienne ćwiczenia z dzieckiem w domu trwające ok. 10-15 minut).
„Mowa to cenny dar. Daj szansę swojemu dziecku, aby w pełni z niego korzystało.”
Etapy rozwoju mowy
Zdolność językowego porozumiewania się jest nabyta. Zanim dziecko zacznie pięknie mówić i wyrażać swoje myśli musi przejść przez kolejne etapy rozwoju mowy. Dziecko przyswaja sobie ją od najbliższego otoczenia, a przede wszystkim od matki przez naśladownictwo. Nabywa umiejętności koordynowania różnymi grupami mięśni do wytwarzania mowy artykulacyjnej. Wg T. Zaleskiego, istotny jest pierwszy dzień życia gdy po porodzie noworodek krzyczy nabierając pierwszy haust powietrza. Wykonuje wówczas nieświadomie pierwsze ćwiczenie aparatu głosowego. Największe znaczenie w procesie przyswajania mowy ma słuch. Wrażenia kinestetyczne i słuchowe umożliwiają dziecku kontrolę nad ruchami narządów mownych. Rozwój mowy trwa kilka lat. Leon Kaczmarek wyróżnia cztery okresy rozwoju mowy.
U 6-latka mowa powinna być już dobrze opanowana.
Jednak rozwój mowy nie u wszystkich dzieci przebiega jednakowo: u jednych dzieci szybciej pojawiają się pewne głoski a u drugich wolniej dlatego zdarza się, że rozwój mowy bywa nieco opóźniony. Przejawia się to najczęściej nieumiejętnością wymawiania głosek szumiących (sz, ż, cz, dż) oraz głoski r, rzadziej spółgłosek dźwięcznych.
BIBLIOGRAFIA:
Propozycje ćwiczeń dla dzieci:
Ćwiczenia oddechowe poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.
Przykłady:
II. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych:
U większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych / języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego/.. Czasem przyczyną wady wymowy są nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego połykania. Optymalną sytuacją byłoby, gdyby ćwiczenia prowadzone były według zaleceń logopedy.
Ćwiczenia tego typu początkowo powinny być wykonywane przy kontroli wzrokowej – przed lustrem, stopniowo przechodząc do ćwiczeń bez kontroli wzroku. Większość ćwiczeń wymaga wielokrotnego powtarzania, więc konieczne jest stosowanie metod zabawowych podczas ćwiczeń .
Ćwiczenia warg:
Ćwiczenia języka
Goleniów
Króla Władysława Jagiełły 12